WRNU Forumets regentlängd

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,152
Location
Lund
Om även moderatorer skall vara med så var @Mikl moderator under en tid men då under namnet 'Gordeg'

Cog.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,063
Location
Linköping
Jag vet inte vad rollspel.nu press är för något, men menade nog med innehåll typ artiklar, recensioner och annat redaktionen tidigare verkade skriva utanför forumet.

Vill du förresten komplettera informationen om dig, @Illern? Jag har förstått det som att du lämnade redaktionen 2004, men när blev du en del av den?
Jag är faktiskt lite osäker men det bör inte varit innan 2001.

Rollspel.nu Press tryckte upp små upplagor av lite spel (ganska få? Kort livstid?), bland annat Terra draconis.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,102
Jag är faktiskt lite osäker men det bör inte varit innan 2001.

Rollspel.nu Press tryckte upp små upplagor av lite spel (ganska få? Kort livstid?), bland annat Terra draconis.
Ja, Gardener skrev något om det på mejl. Verkar ha varit ett fint upplägg! Vill du, som erfaren forumit, skriva om det, eller något annat, till Jubileumsboken?
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Alla dessa statsskick
Jag hade själv nästan glömt detta, men jag blev nyfiken och grävde lite grann. Utifall att någon annan också är intresserad:

Föreningen WRNU grundades 2010 efter ett konstituerande årsmöte digitalt på forumet. 33 forumiter deltog på mötet. Anledningen, som jag förstod det, var att Gardener haft problem med hostning av forumet. Han eller nån annan hade snackat med nån på Sverok, som tyckte att det vore ju för jävla trist om rollspel.nu gick under för en sån sak, och vips ställdes Sveroks servrar till förfogande. Men sen tyckte nån annan på Sverok att det vore ju klädsamt om det faktiskt fanns en förening också för att motivera Sveroks stöd. Så föreningen skapades liksom i efterhand för att rättfärdiga hostningen.

Det fanns också diskussioner däromkring om hur förhållandet mellan föreningen och redaktionen skulle fungera. Skulle föreningen tillsätta redaktionen? Jag tror aldrig det var särskilt nära att bli en riktig "demokratisering" av forumets styrning, men några tankar fanns det.

Det var snack ett tag om att föreningen måste "ha verksamhet" för att motivera för Sverok att vi finns på riktigt, men sen kom vi fram till att det räckte att säga att vi "deltagit i diskussionerna och communityt på www.rollspel.nu". De flesta idéer på "föreningsverksamhet", som t ex Repetikon, DanCon och forumsöl, fanns innan föreningen och fortsatte drivas oberoende av föreningen. Några evenemang, typ Indierummet och Grottröj, arrangerades under föreningsflagg och några av åren tog vi ut en medlemsavgift som gick till typ fika och gratistärningar åt nybörjare på Grottröj. Priset Rollspelsdraken startade inom ramen för föreningen, och det är väl det enda jag kan komma på som liksom kom ur föreningen som faktiskt finns kvar. (Även om, jo, människorna som drev det då hade nog dragit igång det även om det aldrig funnes någon förening.) Som man kan läsa på Rollspelsdrakens egna sida delades det ut av föreningen 2012–2018. När föreningen lades ner (pga bristande engagemang) togs priset över av sajten, vilket jag antar att det innebär redaktionen.

Jag lyckades inte gräva fram när exakt serverproblemen löste sig, men på årsmötet 2015 lyftes frågan om nedläggning för första gången. Då fanns ännu fem medlemmar som motsatte sig nedläggning. ("Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Vill du då förgöra den och inte skona platsen för de femtio rättfärdigas skull som finns där?" Första mosebok 18:24.) 2018 klubbades det slutligen igenom.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,087
Location
Göteborg
Och här trodde jag att hans namn inte kunde bli ballare. Så fel man kan ha!
Det var en riktigt snygg lösning med att gifta sig med nån som hette Askmar! Sån jäkla tur att redan ha två efternamn varav ett är lite likt det man vill byta till sig.
 
Top