Chaosium, licenser, Cthulhu och annat som gör folk galna

Joined
20 Oct 2023
Messages
161
Eller så skriver jag ner storyn som inte är superdramatisk och postar här. :D
Har det måhända att göra med att Drakar och Demoner från början var en licensierad översättning av Magic World, som ju är ett IP Chaosium fortfarande äger och säljer produkter till?

Som en händelse blev ju Magic World tillgängligt via print-on-demand våren 2023, efter att ha varit slutsålt och otillgängligt väldigt länge.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,988
Location
Umeå
Det mest spännande med den här tråden tror jag ändå är att om någon säger Cthulhu mythos så tror alla att det på något sätt skulle referera till en sammanhängande värld och mytologi som någon slags större enhet och inte att det refererar till ett gäng gubbar som skrev skrönor på 30-talet. Saker som öht inte hängde samman och som var helt up for grabs för vem som helst att inspireras av och mejsla ut sitt egna lilla hörn i och referera lite slappt till andras verk. Sagt det förr och kan säga det igen: att CoC inte kommer med en guide för just hur man tar spjärn och skapar just denna egna lilla del, så som andra gjort och gör, där lösryckta referenser och inte stor sammanhängande mytologi är grejen, är det största felet med hela det spelet från dag ett till nu.

Så nej det är inte svårt att bortse från Chaosium, det är bara att inte bry sig och hitta på. Utifrån HP, REH, CAS, osv…. Kör!
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
161
Sagt det förr och kan säga det igen: att CoC inte kommer med en guide för just hur man tar spjärn och skapar just denna egna lilla del, så som andra gjort och gör, där lösryckta referenser och inte stor sammanhängande mytologi är grejen, är det största felet med hela det spelet från dag ett till nu.
Att läsa Stealing Cthulhu bör vara obligatorisk hemläxa för alla som är intresserade av rollspel baserat på Cthulhumyten, den handlar om just det.

Sedan sjunde utgåvan av Call of Cthulhu har spelet allt mer tagit riktningen ifrån idén om någon sorts stor sammanhängande spelvärld och blivit mer "Lovecraftianskt" i hur de hanterar och förhåller sig till källmaterialet. Med det sagt så är ju fortfarande mängder med material upphovsrättsskyddat, både av Chaosium och av andra. Så oavsett vad man anser att "andan" bör vara är det ju fortfarande så att om man vill använda telepatiska underjordiska jättemaskar i sitt material och kalla dessa för Cthonians, är det lika mycket en fråga om upphovsrätt som om man stoppar in Jediriddare eller Kalle anka i sitt material.

Men nej, Chaosium saluför inget sammanhängande mythos-kanon till Call of Cthulhu, i vart fall inte längre.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Det mest spännande med den här tråden tror jag ändå är att om någon säger Cthulhu mythos så tror alla att det på något sätt skulle referera till en sammanhängande värld och mytologi som någon slags större enhet och inte att det refererar till ett gäng gubbar som skrev skrönor på 30-talet. Saker som öht inte hängde samman och som var helt up for grabs för vem som helst att inspireras av och mejsla ut sitt egna lilla hörn i och referera lite slappt till andras verk. Sagt det förr och kan säga det igen: att CoC inte kommer med en guide för just hur man tar spjärn och skapar just denna egna lilla del, så som andra gjort och gör, där lösryckta referenser och inte stor sammanhängande mytologi är grejen, är det största felet med hela det spelet från dag ett till nu.

Så nej det är inte svårt att bortse från Chaosium, det är bara att inte bry sig och hitta på. Utifrån HP, REH, CAS, osv…. Kör!
Call of Cthulhus största problem är att det är ett spel som handlar om att lösa mysterier där det är livsfarligt att slåss… skapat i ett crunchigt system under en tid då andra spel ofta var dungeons crawls som handlade om att slåss. Det gör att det finns massvis med regler om sådant som man ogärna ska göra, en enorm skill bloat, men eftersom många av dem handlar om kunskap saknar de stakes när de används, en design som gärna lett till död, för man har typ designat dungeons fast mysterium. Plus ett Sanity-system som i grunden bygger på att förlora SAN betyder att förlora agens som spelare och få spela mindre och mindre.

7th Edition löste en del av det, men samtidigt sitter det liksom fast med bagaget av att vara kompatibelt med allt det gamla, så nu är det någon slags weird hybrid mellan ett storyfokuserat halvtärningslöst narrativt rollspel med extremt mycket regler. Det tar t ex fortfarande en evighet att göra en utredare, där nästan allt av det bara består av matte. Jämför med t ex Nordiska Väsen där majoriteten av saker är bakgrund som ger spel, något som CoC saknar.

De två stora ögonöppnare när det gällde BRP-design för mig var Troubleshooters och speciellt DoD23, som båda fick mig att se hur man kunde streamlinea BRP och inbjuda till berättande… men utan att behöva ta bort tärningsslag och reaktivitet.

Den andra biten om en slags "etablerad" mythos är också lite varför jag just särskiljer Call of Cthulhu och Lovecraftianska rollspel. För Call of Cthulhu är så gammalt vid det här laget att det i sig har lore (ta ikoniska element som Silver Twilight Lodge, Carlyle Expedition och Carl Stanford) så det finns en lockelse att använda det. Plus en mängd väldigt bra äventyr!

Men ja alltså, lika bra att säga det här i tråden. Jag har en extremt stor lust att göra mitt egna regelverk för Lovecraftianska rollspel, där diskussionen om BRP ORC faktiskt har varit bra för det har visat att det skulle jag få! Och till skillnad från många andra inte gå rutten att göra det mer tärningslöst och friformigt, utan tvärtom: våga göra det lite mer pulpigt (för så är egentligen mycket skrivet) med ett system där skill rolls ska uppmanas men med fokus på reaktivitet. Troligtvis någon slags D20 BRP-grund. Skulle vara rätt lätt att konvertera as is, men så hade det också gått att ha stats för rätt många varelser som man tänkas stöta på och så.

Det är den ena, mekaniska delen. Den andra delen hade varit att anamma just det du pratar om "hur man gör", något som @Oscar Silferstjerna också saknat. För jag hade velat ha med lite enkla "så här gör man mysterier" osv, men framförallt vill jag proppa den full med tabeller. Allt från enkla händelser för förslag på utkomst av olika tärningsslag till att slå fram SLP:er, till att ha tabeller för att skapa egna Great Old Ones, tomes och äventyr.

En bit av mig funderar på om man till och med skulle anamma lite av motsägelsen i ur-CoC och snarare gå all in OSR (eller iaf ha förslag för det), för trots mina diskussioner om "bullshit-design i CoC" finns det en viss charm i hur det var upplagt.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Men ja alltså, lika bra att säga det här i tråden. Jag har en extremt stor lust att göra mitt egna regelverk för Lovecraftianska rollspel, där diskussionen om BRP ORC faktiskt har varit bra för det har visat att det skulle jag få!
Licensen har uppenbarligen blivit öppnare med tiden. När jag skrev mitt första inlägg i denna tråd visste jag inte att det var ny info för dig och flera andra här (jag trodde att Chaosium hade ändrat policy igen). Därför blev det ett par missförstånd. Bra att det nu har klarnat en del kring vad som faktiskt gäller. Det lär komma mycket nytt BRP-material framöver.

Vill du göra ett eget Cthulhu-rollspel antar jag att ”The Call of Cthulhu” är fritt tillgängligt. Lovecrafts novell heter ju så. Jo, jag fattar ju att Chaosium-gänget förmodligen skulle bli skitarga på ett sånt tilltag, men de har ju faktiskt snott (köpt?) titeln själva… Och nä, det är inget jag själv skulle göra. Tycker mest är tankeväckande och lustigt att det är antagligen är möjligt.
 
Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Eller så skriver jag ner storyn som inte är superdramatisk och postar här. :D
Har inte hittat min originalinfo, men det handlar kort och gott om att Chaosium hörde att Drakar och Demoner skulle ges ut igen, och ville då ha sina licenspengar för det från Ligan, och då letade Fredrik Malmberg fram skriftlig dokumentation på att Target Games köpte loss rättigheterna för länge sen och då sa Chaosium "oj, jaha".
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,331
Har inte hittat min originalinfo, men det handlar kort och gott om att Chaosium hörde att Drakar och Demoner skulle ges ut igen, och ville då ha sina licenspengar för det från Ligan, och då letade Fredrik Malmberg fram skriftlig dokumentation på att Target Games köpte loss rättigheterna för länge sen och då sa Chaosium "oj, jaha".
Vilken nagelbitare!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
att CoC inte kommer med en guide för just hur man tar spjärn och skapar just denna egna lilla del, så som andra gjort och gör, där lösryckta referenser och inte stor sammanhängande mytologi är grejen, är det största felet med hela det spelet från dag ett till nu.
ToC är däremot väldigt noga med att man kan göra sina egna väldigt annorlunda tolkningar och modifiera innehållet, just för att man som spelare inte ska veta allt redan. Gudarna och monstren får ofta en hel uppsättning möjliga och motstridiga tolkningar, till exempel så här:

Azathoth is an emergent intellect – a titan – created in the immense pressure at the event horizon of the supermassive black hole at the center of the Galaxy (in Sagittarius). The “hellish piping” is the howl of high-frequency radiation emitted from its “prison,” the black hole’s Schwarzchild radius. Its sentience exists in hyperspace and maintains instantaneous dipole communication with other black hole entities, its “attendants.” The Tunguska blast of 1908 was an attempt to summon Azathoth to Earth.
Azathoth is an Outer God, a consciousness created by the sheer weight of conceptual mathematics at the center of the universe. With mathematics comes dimensionality and value; the equations that produce Azathoth are simultaneously so clear as to force a solution and so complex as to become rudimentarily sentient. Its howl is its birth pangs, its cry of rage against a universe that crushed it into being. It wishes only to die and to kill the cosmos that formed it, and its wishes become the relentless end of all things.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
161
7th Edition löste en del av det, men samtidigt sitter det liksom fast med bagaget av att vara kompatibelt med allt det gamla, så nu är det någon slags weird hybrid mellan ett storyfokuserat halvtärningslöst narrativt rollspel med extremt mycket regler.
Det märks extremt väl på CoC 7th ed att regelsystemet är över ett decennium gammalt. Enligt rykten (typ, gamla avsnitt av GFOJE-podden), lades grunderna för den nya upplagan runt 2008, och till 2012 var reglerna i princip klara. Så spelet har i mångt och mycket nånstans mellan 12-16 år på nacken i sin senaste version. Det har hänt ganska mycket på rollspelsfronten sedan dess.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,090
Det märks extremt väl på CoC 7th ed att regelsystemet är över ett decennium gammalt. Enligt rykten (typ, gamla avsnitt av GFOJE-podden), lades grunderna för den nya upplagan runt 2008, och till 2012 var reglerna i princip klara. Så spelet har i mångt och mycket nånstans mellan 12-16 år på nacken i sin senaste version. Det har hänt ganska mycket på rollspelsfronten sedan dess.
Och då är det ända väldigt mycket modernare än senaste RuneQuest.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Det märks extremt väl på CoC 7th ed att regelsystemet är över ett decennium gammalt. Enligt rykten (typ, gamla avsnitt av GFOJE-podden), lades grunderna för den nya upplagan runt 2008, och till 2012 var reglerna i princip klara. Så spelet har i mångt och mycket nånstans mellan 12-16 år på nacken i sin senaste version. Det har hänt ganska mycket på rollspelsfronten sedan dess.
Verkligen! Det är också spännande att läsa den här genomgången från 2012, där det märks att det fanns en hel del idéer som ändrade mer men sedan rök – jag hittade trådar där folk ogillade dem, men idag känns de mycket mer som de stämmer med modern designfilosofi.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
161
Verkligen! Det är också spännande att läsa den här genomgången från 2012, där det märks att det fanns en hel del idéer som ändrade mer men sedan rök – jag hittade trådar där folk ogillade dem, men idag känns de mycket mer som de stämmer med modern designfilosofi.
Inte för att göra detta till en tråd om Call of Cthulhu, men ja det är en väldigt intressant artikel.
Den är publicerad i Juli 2012, vid tiden för intervjun var Mike Masons och Paul Frickers version av Call of Cthulhu 7th edition redan inskickad till (dåvarande) Chaosium. Sannolikt är mycket i det utkastet de skickade in typ klart redan 2011, eller ännu tidigare (Keepers Rulebook är ändå på nästan 500 sidor, det är ett stort projekt för två personer). Som referens för hur länge sedan det faktiskt är, så var Apocalypse World då helt nytt, DnD 5e låg fortfarande några år in i framtiden, och Trail of Cthulhu var yngre än Väsen är idag. 2010-talets rollspelsboom hade liksom inte ens börjat när CoC 7th ed var i princip färdigskrivet.

Paul Fricker är ju väldigt uttalat ett stort fan av Forge-eran, spel som Dogs In The Vineyard och Sorcerer etc, och det framstår ju bland annat att den typen av designidéer fanns med i hur exempelvis Idé-slaget var tänkt att användas ("If the Idea roll succeeds, they gain the clue. If it fails, they still gain the clue — but the way they gain it puts them in danger.").

Förändringarna som sedan kom med i spelet var verkligen inte alls lika omfattande som de som ursprungligen fanns där, där det är väldigt tydligt att originalversionen av CoC 7th ed låg betydligt närmare Gumshoe och PbtA än vad det tillslut blev (även fast idéer från dessa båda system, och annat, finns väldigt tydligt närvarande i 7th ed fortfarande). Men även med dessa nedtonade förändringar blev ju 7th ed hatat av stora delar av fansen, och det finns ju fortfarande över ett decennium senare folk som tyckte 7th ed "förstörde" CoC. Tack och lov ser fanbasen idag helt annorlunda ut än vad det gjorde då, och nu i efterhand hade nog spelet tjänat ordentligt på om dåvarande ledning för Chaosium (som inte ens är kvar i bolaget) hade varit betydligt modigare och oroat sig mindre över vad de äldre fansen skulle tycka.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Vill du göra ett eget Cthulhu-rollspel antar jag att ”The Call of Cthulhu” är fritt tillgängligt. Lovecrafts novell heter ju så. Jo, jag fattar ju att Chaosium-gänget förmodligen skulle bli skitarga på ett sånt tilltag, men de har ju faktiskt snott (köpt?) titeln själva… Och nä, det är inget jag själv skulle göra. Tycker mest är tankeväckande och lustigt att det är antagligen är möjligt.
Det kommer jag däremot absolut inte få, för Call of Cthulhu är ett registrerat varumärke och att göra ett eget rollspel med samma namn är utan tvekan något som skulle leda till förvirring som man blir stämd för. Upphovsrätt och varumärke är två olika saker och bara för att upphovsrätten är allmängods är inte varumärket det.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
161
Och om de hade varit mycket mer pessimistiska vad gäller tryck och fraktkostnader!
Utan kickstarterhaveri, inget uppköp och omstrukturering. Utan uppköp och omstrukturering, inget modernt Chaosium!
Att den gamla ledningen fick lämna skeppet var nog verkligen bara av godo.

Den tidigare ledningen dåliga ekonomiska beslut har på sikt nog främst gynnat spelet, men deras dåliga kreativa beslut lever ju tyvärr kvar i ett regelsystem som är fullt av wonk.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Det kommer jag däremot absolut inte få, för Call of Cthulhu är ett registrerat varumärke och att göra ett eget rollspel med samma namn är utan tvekan något som skulle leda till förvirring som man blir stämd för. Upphovsrätt och varumärke är två olika saker och bara för att upphovsrätten är allmängods är inte varumärket det.
Ja, Call of Cthulhu är säkert ett registrerat varumärke. Men novellen jag nämnde heter, som jag skrev, The Call of Cthulhu. Inte samma sak! Det var därför jag gjorde en poäng av det. Chaosium har väl inte varumärkesskyddat titeln på Lovecrafts novell, eller? Jag tror inte att det är en slump att rollspelet heter Call of Cthulhu utan ett The först i titeln.

För den som nu eventuellt är moralistiskt lagd - jag tycker alltså inte att detta namnval (med eller utan The i titeln) är något att rekommendera som ”ny” speltitel. Funderade mest på vad den innebär rent juridiskt.
 
Last edited:

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Ja, Call of Cthulhu är säkert ett registrerat varumärke. Men novellen jag nämnde heter, som jag skrev, The Call of Cthulhu. Inte samma sak! Det var därför jag gjorde en poäng av det. Chaosium har väl inte varumärkesskyddat titeln på Lovecrafts novell, eller? Jag tror inte att det är en slump att rollspelet heter Call of Cthulhu utan The först i titeln.

För den som nu eventuellt är moralistiskt lagd - jag tycker alltså inte att detta namnval (med eller utan The i titeln) är något att rekommendera som ”ny” speltitel. Funderade mest på vad den innebär rent juridiskt.
Inte tillräckligt. En superviktig grej med varumärken är att det inte får finnas risk för förväxling (engelskans likelihood of confusion), speciellt om det är inom samma område. Det är ju t ex det som Chaosium lite utnyttjat kring andra spel som använder "XX of Cthulhu" i titeln, t ex, där de gärna tagit i lite för vad som anses rimligt… men att medvetet kalla ett Lovecraftianskt rollspel för The Call of Cthulhu gör det ju rätt tydligt att man medvetet vill rida på varumärket.
 
Top