Nekromanti Margaret Weis gör rollspel av film

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Margaret Weis gör rollspel av film
Universal Studios har gett Margaret Weis, författarinnan bakom otaliga Dragonlance-noveller, tillåtelse att göra ett rollspel av filmen Serenity.

Gå till nyheten/notisen
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Kunde de inte gett jobbet till en rollspelskonstruktör istället för en författare? Nu kanske Weis har gjort et rollspel tidigare och jag får stå med skägget i brevlådan här, men rent såhär på rak arm tycker jag att det borde vara förnuftigare att låta spel skrivas av spelskrivare och böcker av bokskrivare. Eller så kanske inte.
Som sagt, jag vet itne om hon har skrivit något spel tidigare så... det blir väl d20 :gremwink:

Varför man skulle göra ett rollspel av just Serenity vet jag dock inte. Serenity är ju Firefly och Firefly är ju Traveller :gremgrin:


Storuggla, Klagobert XII kung av Langobarderna
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Just... om de nu tänker göra d20 så är det ju logiskt att välja en författare att göra spelet IMO. Ett spel består av regler och värld, och har man redan stansat in att man skall använda regelmotorn X så är det väl bara att lägga krutet på världen istället. Nu kanske världen också är klar i någon mening, har varken sett serien eller filmen så jag vet inte hur vitt definierad den settingen är.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Margaret Weis ÄR en speldesigner...

Weis har skrivit ett ganska stort antal rollspelsmoduler till D&D på den tiden det begav sig, och gett ut åtminstone två egna rollspel, Darksword och Sovereign Stone.

Så där bet du i det sura gräset, Ugglis!

Erik, insatt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Synd bara...

... att båda de spelen suger likt en jättebläckfisk med en trombon.
De borde gett jobbet till Robin D Laws istället.


Storuggla, ety han rockar kolja
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Synd bara...

... att båda de spelen suger likt en jättebläckfisk med en trombon.
Ånä, Sovereign Stone är riktigt bra.

Dessutom är det ju fortfarande så att om de suger så är det för att Weis är en dålig speldesigner, inte för att hon inte är speldesigner.

Så du har fortfarande fel , även om du försöker komma undan, din fegis! :gremgrin:

Erik
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Synd bara...

"Dessutom är det ju fortfarande så att om de suger så är det för att Weis är en dålig speldesigner, inte för att hon inte är speldesigner."

Förbättringen är inte precis en sådan att jag jublar av glädje. Och för övrigt är Traveller redan gjort. :gremgrin:

"Så du har fortfarande fel , även om du försöker komma undan, din fegis!"

Jag har aldrig fel. Och ifall jag har det, så är jag spelledare.


Storuggla, portvinet påminner
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
You can't take the sky from me

Tja, Firefly är ju hur bra som helst så hoppas verkligen att hon gör det rättvisa. Blev lite orolig av Serenity-trailerns rock-soundtrack. Country-stuket i tv-serien är så mycket mer passande.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,353
Location
Helsingborg
Re: Synd bara...[ANT]

Så din nya signatur kommer då att bli "-för övrigt anser jag att Traveller redan existerar" i sann Cato den Äldre stil?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,649
Location
Uppsala
Låter faktiskt skitbra. Frågan är bara vad som blir spelets nisch. Alltså, om hon lägger fokus på att resa runt i rymden och leva på frilansande, lite som i Traveller.

Annars förtjänar helt klart världen att göras till rollspel. Frågan är hur mycket mer filmen kommer ge, förutom att vi får se Reavers till sist...
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Sunkighetsvarning

Ärligt talat så är Firefly ingen komplicerad setting. Vi kommer att få gammal skåpmat, eftersom de få gobitar som finns från serien kommer i ev. supplement, och boken kommer bara att innehålla bilder ifrån serien och filmen. Allt förpackat i ett mainstreamat och budgetosande D20-paket. Det som är bra med Firefly kommer antagligen inte att avhandlas eftersom det handlar om stämning och karaktärer. Behövs det verkligen ett Firefly-rpg? Inte enligt mig.
 
Top