Nekromanti Teaterstycken, dvs teatermanus

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har googlat en stund nu utan att finna på någonting vettigt. Rubriken avslöjar vad jag söker, nämligen just teatermanuskript.

Visst, det finns massor av engelskspråkiga sidor, naturligtvis, man eftersom jag vill kika på manusskripten just för att suga in den fullständiga strukturen för att själv pröva på att skriva i den formen så vill jag undersöka manus som är skrivna på samma språk som jag själv tänkt använda. Kort sagt är det engelska språket inget hinder, men det är inte vad jag vill ha. Svenskan är lättare att "ta på", så att säga, just eftersom det är ens modernsmål, vilket gör att känslan för strukturen blir mer exakt - tror jag.

Så, känner du till några sidor där man kan hitta teaterstycken eller i alla fall lite mer omfattande utdrag?
Eller är det till och med så att du själv spelar teater och råkar sitta på en digital kopia av någon pjäs, vilken du skulle kunna maila mig (eftersom jag bara ska läsa den för privat bruk och ingenting annat)?

Kraven är som följer: Svenskt, professionellt, enligt branschens standard författat teatermanuskript.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Det här borde väl Simon kunna svara på, men jag googlade och fann detta som förstaträff.

Efter lite mer googlande så hittade jag även detta där dom har samlat massor av manus.

Jag förutsätter att den senare sidan är legal iaf.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tackar och bockar för det och väntar med spänning på vad andra har i gömmorna.

Hittade förresten den där bloggen jag också men måste ha missat Pegas.se, tydligen.
 

Basic

Veteran
Joined
3 Dec 2011
Messages
5
Location
Avesta/Norberg
Det finns tyvär ingen enhetlig standard. Utan de varierar väldigt i utseende beroende på vem som skrivit manus. Jag har dock ett 20 tal manus i pappers form om du vill ha.

Exempel på manus skrift.
" Erik äntrar cenen från främre hus kulissen till synes förtvivlad"

Erik
- Ack du grymma värd, varför lät du mig födas till detta öde?!
Att leva så nära mit hjärta åtror men aldrig få känna hennes hud mot min.

Från bakre kulisserna kommer plötsligt Elin gående.
Ljuset följer henne och intensifieras ju närmare hon kommer Erik.

Elin
- Men Erik, hur är det fatt? Varför gråter du?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Okej det var som tusan.

Tackar hur som haver för erbjudandet att skicka manus till mig, men det ska nog inte behövas. Förhoppningsvis. jag hör dock av mig ifall alla andra vägar är svårforcerade.

Nå, och om du skulle komma över några manus a la digitala filer så vet du vart jag finns. =)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
En stilla undran: har du kollat på biblioteket? Även mindre bibliotek brukar lyckas ha en hylla med dramatik.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
DeBracy said:
En stilla undran: har du kollat på biblioteket? Även mindre bibliotek brukar lyckas ha en hylla med dramatik.
Bra förslag... Fast jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Aldrig varit på den avdelningen. Menar du att det säkert finns böcker om manusförfattande (vet det finns mängder om filmmanus eftersom jag har ett par), eller menar du att man gjort bok av manusen?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
solvebring said:
Bra förslag... Fast jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Aldrig varit på den avdelningen. Menar du att det säkert finns böcker om manusförfattande (vet det finns mängder om filmmanus eftersom jag har ett par), eller menar du att man gjort bok av manusen?
Nej, jag menar att det bör finnas publicerade pjäser att låna. Alltså inte böcker om dramatik utan faktiska draman. De finns ofta på en egen hylla så ingen ont anande person råkar låna dem som skönlitteratur (vilket är den övergripande avdelningen dramatik hamnar under).

Ströva in och fråga var du hittar pjäser och skit bara så pekar personalen dig rätt, eventuellt med en följdfråga eller tre. :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Bra förslag... Fast jag vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Aldrig varit på den avdelningen. Menar du att det säkert finns böcker om manusförfattande (vet det finns mängder om filmmanus eftersom jag har ett par), eller menar du att man gjort bok av manusen?
Han menar att de flesta bibliotek har en avdelning där du kan hitta pjäser av Shakespeare, Strindberg, Ibsen och så vidare, i bokform.

/tobias
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Testmanus

Nu har jag, precis som på den tiden jag försökte skriva film- och seriemanus, använt mig av programmet Celtx. I det väljer man olika mallar för olika typer av manus. Varje mall har sedan sina inställningar och knappar. Klickar man till exempel på "Karaktär" så blir radjusteringen och förskjutningen av en viss typ och versaler blir automatiserade.

Så... Men andra ord har jag använt ett program som hjälper en att göra rätt. Fast eftersom Celtx är ett gratisprogram (finns dyrare program som t.ex. används av professionella som skriver filmmanus) så kan man inte vara för säker.

Nå, jag bifogar härmed ett utkast, ett testmanuskript, så får folk med erfarenhet säga om det ser rätt eller fel ut och vad som bör ändras.

... Ja, idén är halvt om halvt stulen från Pratchett's Good Omens, just för att jag behövde någonting att skriva om när testet skulle göras.
 

Attachments

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Testmanus

Btw, ett filmmanus är i regel 90-120 sidor långt då man räknar 1 min per sida. Filmer rör sig förövrigt, i regel, i tre akter vilket innebär att första akten rör sig mellan sida 1 till 30, andra mellan 30 och sista mellan 70 till 120. Ungefär.

... Finns det några sådana tumregler för pjäser, till exempel hur antal sidor per spelminuter, längden på en akt och den totala längden?
 
Joined
6 Dec 2011
Messages
2
det finns standard för hur man skriver manus, både vad gäller typsnitt och radlängd och allt möjligt. Det finns massor med litteratur om hur ett manus skall formateras och konstrueras, inte bara konstnärligt utan grafiskt.

Detta används även i Sverige, oavsett hur nu kopior av manus sett ut som du fått tag i. Det är i princip alltid samma font och storlek på font som gäller.

Om inte annat skulle jag kontakta olika filmentusiast-sajter - tänk på att det finns tusentals med individer som inte gör annat än skriver manus i Sverige. De vet och många av dem vill mer än gärna lära dig hur man gör.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag är ganska så med på filmfronten, där jag tagit en kurs i ämnet, även om jag inte slutförde den. Med andra ord känner jag till form och standard där, mer eller mindre, och har ett par läsvärda böcker i hyllan.

Detta handlar dock speciellt om just manus för teater. Nåväl, hur som haver ska jag ta dina uppmuntrande och informativa ord och behålla dem i minnet. Tackar! =)
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Testmanus

Lite sen till festen, men nu är jag här! :gremsmile:

solvebring said:
Btw, ett filmmanus är i regel 90-120 sidor långt då man räknar 1 min per sida. Filmer rör sig förövrigt, i regel, i tre akter vilket innebär att första akten rör sig mellan sida 1 till 30, andra mellan 30 och sista mellan 70 till 120. Ungefär.

... Finns det några sådana tumregler för pjäser, till exempel hur antal sidor per spelminuter, längden på en akt och den totala längden?
Nej, teatermanus har inte alls samma sorts fasta former för hur de ska se ut jämfört med filmmanus. Det viktigaste handlar om rätt praktiska hänsyn: lätt att läsa även för folk som inte har svinbra syn, så snarare tolv än nio punkter, rejält radavstånd så att det är lätt att anteckna med penna och stryka och ändra när man arbetar på golvet, det ska synas tydligt vem som säger vad och vad som är scenanvisningar istället för repliker, och sådär.

Som DeBracy sa så är bibliotekens dramatikhyllor ett svinbra ställe att kolla. Låna till exempel Lysande Eländen som är en samling av Staffan Göthes pjäser och är fin läsning. Annars vadsomhelst som man tror är kul att läsa. Christina Ouzounidis om hon finns där, Shakespeare, Maria Blom för att droppa några exempel till.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Testmanus

Simon said:
Lite sen till festen, men nu är jag här! :gremsmile:

solvebring said:
Btw, ett filmmanus är i regel 90-120 sidor långt då man räknar 1 min per sida. Filmer rör sig förövrigt, i regel, i tre akter vilket innebär att första akten rör sig mellan sida 1 till 30, andra mellan 30 och sista mellan 70 till 120. Ungefär.

... Finns det några sådana tumregler för pjäser, till exempel hur antal sidor per spelminuter, längden på en akt och den totala längden?
Nej, teatermanus har inte alls samma sorts fasta former för hur de ska se ut jämfört med filmmanus. Det viktigaste handlar om rätt praktiska hänsyn: lätt att läsa även för folk som inte har svinbra syn, så snarare tolv än nio punkter, rejält radavstånd så att det är lätt att anteckna med penna och stryka och ändra när man arbetar på golvet, det ska synas tydligt vem som säger vad och vad som är scenanvisningar istället för repliker, och sådär.

Som DeBracy sa så är bibliotekens dramatikhyllor ett svinbra ställe att kolla. Låna till exempel Lysande Eländen som är en samling av Staffan Göthes pjäser och är fin läsning. Annars vadsomhelst som man tror är kul att läsa. Christina Ouzounidis om hon finns där, Shakespeare, Maria Blom för att droppa några exempel till.
Suveränt! Tackar för tipsen. :gremlaugh:
Har förövrigt lånat lite Shakespeare och en bok om pjäsförfattande, även om jag nu inte hunnit titta så mycket i dem pga allt annat.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
chryckan said:
Lite sent kanske men vill du ha tag på teatermanus så är nog amatörteaterns riksförbunds manus bibliotek bäst och störst.

[Manus]
Tackar, tackar! Och mjaej, sent är det inte. Intresset finns ständigt här och eftersom jag har så lite tid till nöjesläsningen nu så går det segt framåt. Med andra ord är det bara folk fortsätter tipsa och länka. All hjälp är välkommen.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Testmanus

Nu har jag ögnat igenom det du mailade (tack vare påminnelsen i småpraten! :gremsmile: ), och en sak förvirrar mig: det där är ju ett filmmanus, inte ett teatermanus! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Filmmanus

Simon said:
Nu har jag ögnat igenom det du mailade (tack vare påminnelsen i småpraten! :gremsmile: ), och en sak förvirrar mig: det där är ju ett filmmanus, inte ett teatermanus! :gremsmile:
Ja, jag känner mig främmande för draman känner jag. Jag kan trots allt räkna antalet teaterpjäser jag sett på en hand. ... Jag har nog fan inte ens sett en teater. En operett, en musikal och lite mindre amatörgig.

Kort sagt, film har man ju sett, jag har läst iaf en halv manuskurs och det känns liksom nära.

Nå... Säg gärna vad du tror om hur jag sköter formatet. Det finns ju inte nog mycket story för att säga något om handlingen på det viset, utan det är väl främst - funkar det jag skrivit rent tekniskt?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Filmmanus

Hm. Till att börja med vill jag ställa nån fråga liknande den man gärna vill ställa till folk som skriver egna nya rollspel:

Vad är målet och syftet?

Är det bara för att testa formen, som en skrivövning utan skrivarkurs, så att säga? Är det för att sätta upp själv, eller för att ge till någon amatörgrupp som vill ha en nyskriven text att arbeta med? Eller är målet att bli dramatiker på yrkesnivå och sälja in pjäser till professionella teatrar?

Det här är nämligen helt avgörande för hur jag ska titta på din text.
 
Top