Nekromanti Vad är rollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
"Vad som helst där du kan levla och/eller skaffa nya motsv. skills" verkar vara den definition de utgår från. Ibland används det också som synonym för "icke realtidsstrid", efter att de missuppfattat vad det var i t.ex Final Fantasy som gjorde de spelen rollspeliga...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jättebra fråga.

Jag tycker det är som mest intressant när man börjar med att utgå från av någon av defntionerna för vad ett spel är:

http://en.wikipedia.org/wiki/Game#Definitions

Definitions

Ludwig Wittgenstein

Ludwig Wittgenstein was probably the first academic philosopher to address the definition of the word game. In his Philosophical Investigations,[SUP][4][/SUP] Wittgenstein argued that the elements of games, such as play, rules, andcompetition, all fail to adequately define what games are. From this, Wittgenstein concluded that people apply the term game to a range of disparate human activities that bear to one another only what one might call family resemblances. As the following game definitions show, this conclusion was not a final one and today many philosophers, like Thomas Hurka, think that Wittgenstein was wrong and that Bernard Suits' definition is a good answer to the problem. [SUP][5][/SUP]


Roger Caillois

French sociologist Roger Caillois, in his book Les jeux et les hommes (Games and Men),[SUP][6][/SUP] defined a game as an activity that must have the following characteristics:
  • fun: the activity is chosen for its light-hearted character
  • separate: it is circumscribed in time and place
  • uncertain: the outcome of the activity is unforeseeable
  • non-productive: participation does not accomplish anything useful
  • governed by rules: the activity has rules that are different from everyday life
  • fictitious: it is accompanied by the awareness of a different reality
Chris Crawford

Computer game designer Chris Crawford, founder of The Journal of Computer Game Design, has attempted to define the term game[SUP][7][/SUP] using a series of dichotomies:
  1. Creative expression is art if made for its own beauty, and entertainment if made for money.
  2. A piece of entertainment is a plaything if it is interactive. Movies and books are cited as examples of non-interactive entertainment.
  3. If no goals are associated with a plaything, it is a toy. (Crawford notes that by his definition, (a) a toy can become a game element if the player makes up rules, and (b) The Sims and SimCity are toys, not games.) If it has goals, a plaything is a challenge.
  4. If a challenge has no "active agent against whom you compete," it is a puzzle; if there is one, it is a conflict. (Crawford admits that this is a subjective test. Video games with noticeably algorithmic artificial intelligence can be played as puzzles; these include the patterns used to evade ghosts in Pac-Man.)
  5. Finally, if the player can only outperform the opponent, but not attack them to interfere with their performance, the conflict is a competition. (Competitions include racing and figure skating.) However, if attacks are allowed, then the conflict qualifies as a game.
Crawford's definition may thus be rendered as[SUP][original research?][/SUP]: an interactive, goal-oriented activity, with active agents to play against, in which players (including active agents) can interfere with each other.

Other definitions
  • "A game is a system in which players engage in an artificial conflict, defined by rules, that results in a quantifiable outcome." (Katie Salen and Eric Zimmerman)[SUP][8][/SUP]
  • "A game is a form of art in which participants, termed players, make decisions in order to manage resources through game tokens in the pursuit of a goal." (Greg Costikyan)[SUP][9][/SUP] According to this definition, some "games" that do not involve choices, such as Chutes and Ladders, Candy Land, and War are not technically games any more than a slot machine is.
  • "A game is an activity among two or more independent decision-makers seeking to achieve their objectives in some limiting context." (Clark C. Abt)[SUP][10][/SUP]
  • "At its most elementary level then we can define game as an exercise of voluntary control systems in which there is an opposition between forces, confined by a procedure and rules in order to produce a disequilibrial outcome." (Elliot Avedon and Brian Sutton-Smith)[SUP][11][/SUP]
  • "A game is a form of play with goals and structure." (Kevin J. Maroney)[SUP][12][/SUP]
  • "to play a game is to engage in activity directed toward bringing about a speci?c state of affairs, using only means permitted by speci?c rules, where the means permitted by the rules are more limited in scope than they would be in the absence of the rules, and where the sole reason for accepting such limitation is to make possible such activity." (Bernard Suits)[SUP][13][/SUP]
  • "When you strip away the genre differences and the technological complexities, all games share four defining traits: a goal, rules, a feedback system, and voluntary participation." (Jane McGonigal)[SUP][14][/SUP]
Osavpå spel defintionen så finns det ännu ett ord. "Roll."

Roll i den här meningen syftar på rollfigur eller rollperson.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rollfigur

Rollfigur



En rollfigur eller roll är den fiktiva eller verklighetsbaserade person, som en skådespelare gestaltar eller spelar i en teaterpjäs, spelfilm eller tv-serie. Ordet kan även användas om rollgestalter där skådespelaren inte syns i bild, exempelvis inom dockteater[SUP][1][/SUP].


Rollfigur eller karaktär?

Allt oftare används även ordet karaktär i betydelsen rollfigur, influerat av det engelska character. Den användningen kan vålla problem för textförståelsen, eftersom den betydelsen då konkurrerar med den sedan länge etablerade betydelsen "personlighet".[SUP][2][/SUP][SUP][3][/SUP]
Inom rollspel och lajv kallas en rollfigur ibland för rollperson.
Rollspel är aktivteter som uppgyller defntionen av spel, men med kriteriet att man också gestaltar en rollfigur inom ramen för spelet.

Rollspel inom dataspel bör alltså vara något som uppfyller den här defintionen, men dessutom använder datorer som media.
Rymdhamster said:
Awesome inlägg!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Att rollspel nödvändigtvis ska vara spel är ett blanda ihop etymologi och betydelse. Precis som en talman inte behöver vara man och en ångvält inte behöver drivas av ånga så behöver inte ett rollspel uppfylla definitionen av spel. Annars får vi problem med att definiera saker som sexuellt rollspel och skådespel. "Spel" betyder från början en uppvisning inför publik och "roll" betyder "(pappers)rulle", alltså manus.

Vad "rollspel" betyder beror, precis som med så gott som alla ord, olika beroende på sammanhang. När man pratar dataspel betyder det i regel att spelfiguren har någon sorts egenskaper som förbättras under spelets gång. Angry Birds-spelet i länken är då absolut ett rollspel.

Det är en mänsklig drift att försöka ha entydiga och strikta definitioner av ord, och att försöka få ord att bara betyda en sak (och att varje sak bara får ha ett ord), men det är en fruktlös strävan efter ett fattigare språk.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Alltså ta det lugnt gott folk! Jag undrade bara. Märklig glidning bara. Och snabb. Om nåt år är väl Super Mario också rollspel.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Necross;n27464 said:
Alltså ta det lugnt gott folk! Jag undrade bara. Märklig glidning bara. Och snabb. Om nåt år är väl Super Mario också rollspel.
Sedan 1996:
Necross said:
Det var som fan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Datorspel där man spelar en eller flera karaktärer och dessa kan bli bättre brukar kallas Computer Role Playing Games (CRPG).
Det kluriga är inte vilka datorspel som är rollspel, utan vilka datorspel som INTE är rollspel. För det finns datorspel där man kan bli bättre, men som inte är rollspel.
I många Shoot 'em up kan man t.ex. bli bättre genom att ta power ups - men dessa är inte CRPGs.
I X-COM har man kontroll över flera karaktärer som kan bli bättre, men detta är heller inte ett CRPG.

Wikipedia har en bra sida om ämnet: Role-playing video game
Rhodryn said:
Jag skulle argumentera för att XCOM faktiskt är ett RPG... bara RPG-Lite + diverse andra genres. Varje karaktär blir efter hand bättre, det är level baserat. Det finns visserligen bara 8 levlar, och i ett standard spel så är förbättringen den samma i varje klass. Men om man använder vissa second wave options så blir det mycket större variation.

UFO serien har ju alltid grenslat många olika genres, och jag tycker att rpg är en av dom.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Ett rollspel definierar jag som: "Ett spel med interaktiv teater"


Utvecklingen för rollandet inom datorspel verkar sitta littteee fast.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rhodryn;n27872 said:
Jag skulle argumentera för att XCOM faktiskt är ett RPG... bara RPG-Lite + diverse andra genres. Varje karaktär blir efter hand bättre, det är level baserat. Det finns visserligen bara 8 levlar, och i ett standard spel så är förbättringen den samma i varje klass. Men om man använder vissa second wave options så blir det mycket större variation.

UFO serien har ju alltid grenslat många olika genres, och jag tycker att rpg är en av dom.
Jag kan gå så långt som att säga att X-COM är ett strategispel med rollspelsinfluenser, men det är definitivt INTE ett rollspel eftersom fokus på spelet inte är de små gubbarna.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
anth;n27885 said:
Jag kan gå så långt som att säga att X-COM är ett strategispel med rollspelsinfluenser, men det är definitivt INTE ett rollspel eftersom fokus på spelet inte är de små gubbarna.
Där av att jag kallade det RPG-lite. För att den biten jag anser vara RPG är en del av helheten med RPG.

Dock, för mig, är biten med att karaktärer blir bättre på vad dom gör, sakta men säkert blir bättre pga att dom använder färdigheter, eller levlar upp till en ny level där dom blir bättre efter det... eller något... det är den biten som är den absolut viktigaste grejen för mig i vad jag anser vara "rollspel".

Visst, den faktiska definitionen är väl biten med att man spelar en roll, att man kör "teater utan public" eller radioteater eller något. Men för mig är det inte det viktigaste elementet i RPG. För mig har det alltid varit karaktärernas utveckling i förmåga, att dom blir bättre på vad dom gör, att deras värden blir högre, mm. Det är vad jag ser som den mest viktiga aspekten av "rollspel". Och det är ju just det som faktiskt händer i X-Com, ens små gubbar blir bättre på vad dom gör... om dom överlever så klart.

Kan väl oxå påpeka att hur strid hanteras i dom flesta penna och pappers rollspelen är ju något som jag oxå anser vara väldigt "RPG'igt"... och kan då oxå säga att hur strider fungerar i X-Com (och många andra spel oxå, som Fallout (1, 2, Tactics), Final Fantasy Tactics, det nya Shadowrun, och det kommande Wasteland 2... mer eller mindre turnbased strid, men kan även vara tidsbaserade stridssystem som dom ryska spelen Brigade E5-E8) är något som jag oxå ser som väldigt "RPG'igt" fast bara lite simplare (eller mer avanserat i vissa spel).

Jag förstår att många kanske inte ser det som vad som gör ett spel RPG eller inte... men för mig är det dom två viktigaste definitionerna (blir bättre nr 1, och stridssystemet nr 2). Den tredje är nog själva storyn och/eller äventyret man beger sig ut på där man får en möjlighet att utnyttja sin karaktärs förmågor.

Det faktiska rollspelandet, skådespelet, konversationerna, den sociala biten när man spelar sin karaktär, mm... dom hamnar rätt långt ner på listan för mig... för att det är någonting som jag inte är bra på, och kommer aldrig bli särskilt bra på. Visst, min sociala förmåga har förbättrats sedan jag började spela rollspel för över 18 år sedan, men jag är fortfarande långt ifrån "normal" när det gäller det sociala. En spelare som är bra på det sociala, men har en karaktär som är otroligt dålig på det sociala, skulle kunna över tyga mig med en karaktär som faktiskt är bra på det sociala... om det inte vore för tärnings slagen... utan tärnings slagen skulle jag aldrig kunna spela en karaktär som var bra på det sociala... för att jag själv inte riktigt har snackets förmåga.

Dock kan jag säga att jag värderar konversationerna man kan ha i tv/dataspel mycket högre än vad jag gör konversationerna i ett faktiskt penna och pappers rollspel.
 
Top