Nekromanti Vilka moddar till spel är nödvändiga för dig?

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag har en hög spel som blir bättre med moddar, och jag kommer nog ta upp dem lite senare i denna trådens historia.
Men nu undrar jag vilket spel som du tycker är bra, behöver moddar, vilka moddar behövs och varför behövs dessa moddar?

/Luna Lovegood
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Vampirre the masquerade: Bloodlines behöver fan-patchen för att ta bort en hög buggar och göra det lönt att använda skjutvapen. Så den måste vara med :)
Luna Lovegood said:
Finns det folk som spelar utan fanpatchen?
God45 said:
Jag gjorde det när spelet precis kommit och den inte fanns ännu. Men skulle aldrig gjort det nu.
Luna Lovegood said:
Ja, det är definitivt en godkännd anledning, jag spelade det inte förrän det fanns fanpatches dock.
Kärlekscraft said:
Jag har bara spelat utan fan-patcharna, kan väl förklara varför man alltid valde bort skjutvapen...

Finns det tips på några roliga mods? Laddade ner en som skulle ha utökade levels/karaktärer etc. Men den funkade inte. Den här modden kan vara av intresse: http://bloodlinesantitribu.com/
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fantasy! är konstruerat för att moddas (att custom-isera är en viktig del av Old School-upplevelsen och dessutom kul och kreativt). Så alla moddar där är nödvändiga och uppmuntras. Den löst "officiella" spelvärlden (den var inte tänkt som det, men folk verkar älska officiella spelvärldar), Fjärran dalar, är dessutom väldigt luddig. Hur den ser ut bortom de närmsta bergen? Har ingen jävla aning, det beror på vad du tycker. Det är ju du som är spelledaren.

Edit: Var det här för övriga spel, missade det, sorry.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Twilight Imperium är bäst i världen redan som det är, men Shattered Ascension-fanmodden gör det ännu bättre genom att tillföra extra fluff och fixa en mängd balansissues och små detaljer man stört sig på.

Typiska Paradox-dautaspel är semi-ospelbara utan fanmoddar. Det är inte så att de är dåliga i grund, men de tenderar att ha en hög av buggar, konstiga designval och enorma historiska missar (i synnerhet är de sjukt eurocentriska); allt detta brukar olika moddar fort fixa. Det slutar alltid med att man sitter och spelar tex EUII med fem olika expansioner och tre olika moddar som synkar med varandra på skitkonstiga sätt, vilket gör alla framtida omsinstallationer till ett litet helvete.

Total War-spelen är på samma sätt ganska osexiga utan moddar. Återigen brukar de bästa moddarnas huvudfuktion vara att tillföra historisk realism. Det finns helt briljanta fanmoddar tex Broken Crescent till Medieval II, som tar det från aptråkig och utsliten Europa-medeltid till awesomecool mellanöstern-medeltid. Fuck yeah!

Warhammer och Warhammer Förtikå är två spel som hade mått extremt bra av den här typen av spelbalans-fixande fanmoddar, men av någon outgrundlig anledning är det totalt tabu att göra/spela fanmoddar av Warhammer, -trots- att det jävla företaget som gör spelet hela tiden uppmuntrar en att göra det!
Luna Lovegood said:
Får man fråga vilka moddar du brukar ha till vilka paradox spel? Själv brukade jag mest köra Victoria Improvement Project till Vicky 1 men har haft svårt att hitta vettiga moddar sen dess.
Ymir said:
jag spelar ju bara uråldriga Paradox-spel, men till Hearts of Iron II Arsenal of Democracy kör jag moddarna China Improvement Pack, Graphic Improvement Pack, SKIF unit Icons, DAIM Determined AI Modification, och Very Emu Difficulty Mod. Till Europa Universalis III kör jag Death and Taxes eller Whole World Mod (nuförtiden pallar min dator inte Whole World Mod så det blir oftast bara Death and Taxes), samt en liten modd som gör kartan finare (mer 'tecknad', mindre 3D). Jag har nyss skaffat Hearts of Iron 3 med Black ICE-modden, men min dator klarar det inte :(
obak said:
Minns någon när det stod i GWs bövker att det var okej att använda miniatyrer även från andra företag?
Gör man det idag så blir man väl steglad.
GWs poicys mot sina spelare verkar vara nånstans mellan hallick och lägervakt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
UFO: Enemy Unknown måste moddas för att ta bort lite buggar (till exempel den som gör att alla svårighetsgrader tydligen blir samma), bland annat. Men det kanske räknas som vanlig patchning, trots att det är inofficiella patchar? Jag lutar också lite åt att psionics måste moddas bort, för det är så. jävla. tråkigt. Å andra sidan blir endgame tydligen för enkelt om man moddar bort..

LEGO Creationary är gjort för att man ska legobygga sina regler också. Vi brukar köra varianter där till exempel flera bygger samtidigt, så att alla i gruppen har något att göra så stor del av tiden som möjligt.
Luna Lovegood said:
Jag räknar definitivt inofficiella patchar som moddar, God45 och Ymir tolkar jag som de också gör det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Knigths of the old republic med modden som gör sithtroopers till stormtroopers. Because star wars! Because stormtroopers!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Kerbal Space Program har en skum Aerodynamikmodell, men det finns moddar som har realistisk aerodynamik och moddar med reentry heating, den första kan göra det svårt för dig att designa flygplan om du redan lärt dig att designa flyg i spelet men annars är det bara att du får realistiskare rörelsemönster och snyggare flyg, det andra kan göra det rejält jobbigare men ökar realismen ytterligare.

World of Tanks har viss support för moddar och de behövs, kan du inte hur alla tankmodeller i huvudet kan det vara bra att veta om heavy tanken du tänker skjuta på faktiskt teoretiskt sett kan penetreras av din kanon, eller om det bara kommer få alla att skjuta på dig.

/Luna Lovegood
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Widescreen Mod till Planescape: Torment. Och så var det visst några standardfantasyspel som byggde på samma motor; om jag av nån anledning skulle spela dem så skulle jag widescreen-modda dem också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,594
Location
Rissne
Synergy till Half-Life 2. Spelet är inte roligt nog att spela ensam, så att ett gäng genier byggt en coop-mod är helt fantastiskt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,783
Alla Elder Scrolls-spel såklart. Bethesda kan bara skapa en buggig grund, resten måste alltid moddare fylla i. Tänk att spela Oblivion utan moddar *brrr*.
obak said:
Alla moddar som ökar på upplösningen på texturer, bättre ansikten och kroppar så man slipper se ut som en hulkande neanderthalare. Bethesdas karaktärer är legendariskt fula.
smulgul said:
ja, jag håller definitivt med om att elder-scrolls spelen utan mods är helt ospelbara, samtidigt som de med moddar är några av mina favoriter.

samtidigt så tror jag nog att jag har spenderat mer tid på att leta moddar till skyrim än att spela själva spelet. =)
Luna Lovegood said:
Har ni moddar att rekommendera isåfall kanske?
 
Top