Peak 90-tal

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vilken film, bok, serie, annan kulturyttring skulle du idag använda dig för att beskriva ett 90-tal (tidsperioden)?

Vilken film, bok, serie skulle du rekommendera att ta del av om du skulle introducera någon som inte upplevde det själv. … eller använda som beskrivning för vad du skulle vilja återskapa.

Tänker för spel och spelande (i ditt eller ett fiktivt 90-tal). Tänker att det kan finnas flera vitt skilda och ändå helt riktiga 90-talsbeskrivningar. Så ingen kan egentligen ha fel.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,234
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad som triggade mig nu var denna affisch från 92 till filmen Hämdens ögonblick (Split Second) och tänker direkt på omslaget till Wastelands. De två är inte särskilt lika, men så här cool ville den senare vara.

Ingen av dem är ”mitt 90-tal” men bägge skulle passa som props i filmen om det. Fick mig att fundera över hur jag skulle beskriva och med vad.
 

Attachments

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,990
Om min son när han är lite äldre skulle fråga hur det var på 90-talet skulle jag slå på Natural born killers och säga att det var exakt såhär. Tror inte att någon annan film fångat mentaliteten av ett årtionde såpass bra.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Vilken film, bok, serie skulle du rekommendera att ta del av om du skulle introducera någon som inte upplevde det själv. … eller använda som beskrivning för vad du skulle vilja återskapa.
Army of Darkness - Evil Dead III (1992) - IMDb
Wayne's World (1992) - IMDb
Pulp Fiction (1994) - IMDb

The Sandman (comic book) - Wikipedia
Doom Patrol - Wikipedia (Grant Morrisons)

Ten - Album by Pearl Jam | Spotify
Nevermind (Remastered) - Album by Nirvana | Spotify
Badmotorfinger – Wikipedia

Det här är väl det mest typiska från tidiga 90-talet, som definierade kulturskiftet för mig.
De var det nya som man tyckte bröt av mot 70/80-talen, när det begav sig.

//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg

EDIT: Okej, originalet (enligt YouTube "Vill ha deg") kom på 80-talet, och den här kom år 2000. Men den är ändå peak 90-tal för mig. Men säkerligen för att jag inte minns 90-talet så mycket (jag var 7-17 år gammal, så jag har knappt några minnen från den tiden), så allt jag tänker på som 90-tal är egentligen tidigt 2000-tal.
 
Top