Peak 90-tal

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,162
Läser knapot nån skönlutteratur, men Mannen som kunde tala med hästar, American Psycho och Fightclub kom väl ut på 90 talet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Blade, Matrix och The Crow.

Intressant kommer alla tre filmerna under detta decennium igen, men de har alla en subkultur/estetik som är hårt 90-tal. På samma tema:

En vampyrs bekännelse - emo var väldigt 90-tal. Försökte se om filmen förra året och stängde av efter en halvtimme. Den tidens anda har passerat för mig. Tyckte förr att filmen var ett mästerverk.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Fightclub och American Psycho är 1999 och 2000. Men båda är kulturellt post-90s och har mer gemensamt med andra systemkritiska filmer från 2000-talet. Det är båda "90-talet hade fel" filmer
Det här är extremt sant! På samma sätt är inte The Authority eller Kingdom Come en 90-tals serie utan en reaktion på dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Blade, Matrix och The Crow.

Intressant kommer alla tre filmerna under detta decennium igen, men de har alla en subkultur/estetik som är hårt 90-tal. På samma tema:

En vampyrs bekännelse - emo var väldigt 90-tal. Försökte se om filmen förra året och stängde av efter en halvtimme. Den tidens anda har passerat för mig. Tyckte förr att filmen var ett mästerverk.
Ja! World of Darkness 90-talet!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Sedan är ju en stor fråga vilket 90-tal vi pratar om. Tråden handlar ju mycket om det amerikanska 90-talet, vilket är naturligt eftersom det är den allenahärskande kulturella referensen idag, men jag tänker mig att innan internet hade slagit igenom helt så var Sverige inte riktigt lika amerikaniserat som idag.

Pratar vi om Ryssland och Östeuropa så är 90-talet väldigt annorlunda, pratar vi Kina eller Sydafrika så har vi ytterligare väldigt annorlunda referenser.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
En ytterst bortglömd grej idag, men TV-serien Highlander är för mig peak 90-tal. Vår värld + övernaturligt i en sorts äventyrsgenre, men på en låg budget.


Det försökte hela tiden vara cool och inne och ball, vilket gjort att den åldrats rent horribelt i sina estetiska val. Huvudrollen MacLeod var modelejon, och det finns extremt mycket att fnissa åt i hans garderob. Många av gästskådisarna är från nya hippa band (och en del gamla) som ofta glömts bort idag nästan helt. Den glider också in i det övernaturliga / WoD då det fick en egen inofficiell WoD-modul publicerad i härligt rå hemmaknåpad HTML.

För mig är Highlander mer nittiotal än till och med Vänner.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
878
Allt från nittiotalet som har Nine Inch Nails i soundtracket är peak nittiotal.

The Crow - det vore helt orimligt att göra den här filmen något annat årtionde (ja, jag vet). NIN i soundtracket, peak nittiotal.

Natural Born Killers - Redan nämnt i tråden. Hela soundtracket är fantastiskt och väldigt nittiotal.

Lost Highway - Nittiotaligaste Lynch.

Quake - Tydligaste exemplet på den tekniska förändring spel genomgick under nittiotalet. Estetiskt väldigt nittiotal, NIN gör hela soundtracket.

Kultur utan soundtrack som är peak nittiotal:
The Invisibles - Jättemycket nittiotal. Hade haft NIN i soundtracket om det var tekniskt möjligt. Sandman har typ the Cure/sisters of mercy/Siouxsie and the Banshees i soundtracket (och Robert Smith i huvudrollen) och är därför peak åttiotal.

Mutant Chronicles - hade antagligen NIN i soundtracket hos 80% av spelgrupperna. Nittiotaligaste rollspelet.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Ska vi prata svenskt nittiotal är nog just Sören Olsson och Anders Jacobsson med Sune och Bert i topp för att definiera svenskt nittiotal. Gärna med soundtrack från den här videon och turnén.


Den där musikvideon för mig tillbaka till en tid med Så ska det låta som fredagsunderhållning, Voxpop, Söndagsöppet med Ulf Larsson, och DisneyDags som nästan enda tecknade grejen på TV. Junior på TV4 som gjorde omöjliga saker (recensera TV-spel! PÅ TV!!!) och annat som inte SVT vågade eller kunde.
 
Top