Nekromanti Vad avgör hur känt ett indie-rollspel blir?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Det där är en fundering jag har haft ett tag. Konventionell erfarenhet säger att det handlar om två saker, nämligen hur känd skaparen är och hur många konvent det sprids på. Har ni koll på några fler?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tänker du definiera indiespel närmare? Är Saga och/eller Supergänget indiespel?

Jag tror att spelets, som Fenix kallar det, intryck kan spela en viss roll. Snygga illustrationer, hög-kvalitativt tryck etc. Supergänget tror jag har det ovanliga formatet en del av sin spridning att tacka.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Möller said:
Tänker du definiera indiespel närmare? Är Saga och/eller Supergänget indiespel?
Jag skulle säga att ett indispel är ett spel utan ett förlag i ryggen.

Din poäng om format tror jag på, att ha en riktigt snygg produkt kan troligen ge stor försäljning av lösnummer så att säga :gremwink:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ett spel som blir känt är antingen väldigt bra eller väldigt dåligt. Antingen är det så bra att alla snackar om det överallt, vilket gör att andra snappar upp och vill kika på det själva. Eller så är det så sjukt jävla dåligt att folk inte bara kan sluta sjunga ut hur jävla dåligt det är, vilket gör att dess rykte sprids vida kring. Alternativt att det är så jävla annorlunda att ingen kan undgå att notera det; som en maskros i rosenträdgården.

Visst tror jag att ett spel kan få fler köpare för att spelmakaren är känd eller för att det får stor uppmärksamhet på konvent, men det som enligt mig spelar roll är dess allmänna rykte - hur mycket folk pratar om det i allmänhet och vad de säger.

Kort sagt tror jag det är med indiespel som allt annat som är indie - dvs ickekommersiella prylar utan större bolag och skit i ryggen. Om det är nog bra, dåligt eller annorlunda för att folk ska notera och snacka mycket om det så sköter den så kallade djungeltrumman resten.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Eller ja, varför skulle det bara gälla indie? Varför skrev jag som om det vore så?
... Massans betyg påverkar folk vilket gör att det folk pratar om är också det man ser och själv blir nyfiken att titta på.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
solvebring said:
Massans betyg påverkar folk vilket gör att det folk pratar om är också det man ser och själv blir nyfiken att titta på.
Jag har en favorit-restaurang i Uppsala som jag talar väl om och rekommenderar till alla jag känner, trots det så är det inte det mest välbesökta stället i Uppsala (eller änns speciellt välbesökt).

Min poäng med det är att något inte behöver laddas ner mycket bara för att folk pratar om det, om det inte är rätt folk som pratar om det. Jag är rätt människa när det kommer till datorer, då lyssnar min bekantskapskrets, men inte när det kommer till restauranger.

Ergo, vad övertyggar vissa, viktiga, rollspelsröster att sprida budskapet vidare?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tony.M.Meijer said:
solvebring said:
Massans betyg påverkar folk vilket gör att det folk pratar om är också det man ser och själv blir nyfiken att titta på.
Jag har en favorit-restaurang i Uppsala som jag talar väl om och rekommenderar till alla jag känner, trots det så är det inte det mest välbesökta stället i Uppsala (eller änns speciellt välbesökt).

Min poäng med det är att något inte behöver laddas ner mycket bara för att folk pratar om det, om det inte är rätt folk som pratar om det. Jag är rätt människa när det kommer till datorer, då lyssnar min bekantskapskrets, men inte när det kommer till restauranger.

Ergo, vad övertyggar vissa, viktiga, rollspelsröster att sprida budskapet vidare?
Om man går tillbaka till det jag skrev först, att bara det utmärker sig nog, så tror jag nog att det är så. Med andra ord, vore den här restaurangen så bra att också hela din bekantskapskrets också snackade om den, recenserade den på nätet, länkade, tog med sig provsmaker av den när de åkte bort osv. så skulle den sannerligen få massor med uppmärksamhet.

Min poäng med det är att något inte behöver laddas ner mycket bara för att folk pratar om det, om det inte är rätt folk som pratar om det.
Du skrev förövrigt känt, inte älskat eller dylikt. Med andra ord antog jag att det inte spelade någon roll hur mycket folk faktiskt spelade spelet, utan mer hur mycket uppmärksamhet det fick på hela brädet så att säga; att spelet hade ett rykte.

Men skitsamma. Att prata om det är bara hårklyverier. Förstår hur som haver vad du är ute efter nu.

Ergo, vad övertyggar vissa, viktiga, rollspelsröster att sprida budskapet vidare?
Att spelet är bra, vilket vill säga att spelet är roligt att spela. Att det är ett spel som håller massor med kvalitet ingame gör grejen. Det är i alla fall grejen för mig. Ett spel får vara hur snyggt det vill med vilket namn som helst på omslaget. Suger det så suger det, no matter. Fast det är så klart att varje liten bit spelar in. Är det ett bra spel enligt många med schysst layout, bra pris och ett känt namn så reagerar ju folk positivt.

Fast jag säger ändå, speciellt vad det gäller indie, att det är djungeltrumman som gäller. Om folk snackar om ett spel så lägger andra märkte till det. I alla fall om ett spel verkligen ska spridas.

Jag säger då inte att ett känt namn inte spelar någon roll, men jag tror att spelets kvalitet spelar mer roll. Namn gör att man uppmärksammar spelen och kollar den - om man har bra erfarenhet av det namnet - fast om spelet ändå visar sig vara crap så tror jag inte att namnet kan bära upp det.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Tony.M.Meijer said:
Vad avgör hur känt ett indie-rollspel blir?
Hur många exemplar Genesis köper?

Edit: Det jag menar är alltså att det beror på hur du menar med att det ska vara ett känt spel.

Känt i Sverige, på wrnu tex. Behöver ju bara att två tre personer lovordar det vilt omkring sig.

Sen så kan man inte direkt kalla ett indiespel för känt, även om vi kollar hur många av oss som känner till spel X så är det ändå ett rätt okännt spel i den stora massan av rollspelare i tex Sverige.

Jag vet alltså massa indiespel som jag känner är "kända", men när jag tänker äfter så är de det nog ändast här på wrnu. Och likså så känner jag massa andra rollspelare som spelat i 20år+ och inte änns vet vad jag menar när jag sägger kända icke titlar (Mer kända indie t.o.m.) som typ HeroQuest(Förolämpa inte mitt val av titel, jag orkar inte).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Möller said:
Tänker du definiera indiespel närmare? Är Saga och/eller Supergänget indiespel?

Jag tror att spelets, som Fenix kallar det, intryck kan spela en viss roll. Snygga illustrationer, hög-kvalitativt tryck etc. Supergänget tror jag har det ovanliga formatet en del av sin spridning att tacka.
Du menar: om det är snygga illustrationer och kvalitetstryck är det INTE ett indiespel? :gremwink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,045
Location
Ereb Altor
Tony.M.Meijer said:
Det där är en fundering jag har haft ett tag. Konventionell erfarenhet säger att det handlar om två saker, nämligen hur känd skaparen är och hur många konvent det sprids på. Har ni koll på några fler?
Det handlar uteslutande om hurvida creddiga indiepersoner snackar om spelet eller inte. I Sverige finns knappt några sådana personer dessutom.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det beror på hur bra spelet är.

Kan man hoppas.

I alla fall är många kända indie-spel väldigt bra.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Hype...

Om man exkluderar vanlig marknadsföring så är hype det enda sätt en produkt (inklusive rollspel) att bli känd på.
Desto större hype desto kändare blir produkten.

Och hype handlar enbart om att skapa förväntningar och word of mouth så även en indie skapare kan fixa det.
Notch är ett bra exempel på en som lyckats med en hype även om det råkar vara till ett annat medium än PnP rollspel.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Ja, att skapa hype är absolut ett krav nuförtiden för att synas i bruset. Men då är vi tillbaka där vi började, "Vad avgör hur känt hur hypat ett indie-rollspel blir."

Jag tror personligen att det är viktigt att man får några av de gamla drakarnas gillande, det underlättar enormt. Annars är Kickstarter/IndieGoGo ett bra sätt att synas, det lutar åt att jag går den vägen i nästa steg av The Daughters of Verona oavsett om det behövs eller ej, bara för att få den uppmärksamhet och det deltagande från kunderna som jag vill ha.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Möller said:
Snygga illustrationer, hög-kvalitativt tryck etc.
Det tror jag inte på.
Både Solar System och Apocalypse World står i min bokhylla och inget av dem skulle ens ställa upp i en skönhetstävling - men kända är de.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
anth said:
Både Solar System och Apocalypse World står i min bokhylla och inget av dem skulle ens ställa upp i en skönhetstävling - men kända är de.
Ehh ... Två kända indiespel är ingen trend. Det jag säker är att intrycket kan hjälpa ett indiespel att bli känt, inte att ett bra intryck är nödvändigt.

Supergänget är ett jättebra exempel. Spelet är mycket simpelt, reglerna går att sammanfatta på nån enstaka sida. Men det kommer i som en charmig serietidning i fyrfärg, något helt unikt i rollspelsvärlden. Jag tror att det har hjälpt göra Supergänget känt.

Evolutionens Barn och Null State är andra exempel. Krank körde ganska mycket promotion här på forumet där han visade upp de snygga illustrationerna han kom att använda i spelet. Jag vågar hävda att detta gjorde spelen mer kända än om han hade visat upp fula illustrationer. Samma sak på konventen. Jag tror att krank hade sålt färre exemplar om spelen varit fulare. Är det så konstigt?
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Möller said:
Evolutionens Barn och Null State är andra exempel. Krank körde ganska mycket promotion här på forumet där han visade upp de snygga illustrationerna han kom att använda i spelet.
Om jag får vara så otrevlig så missar EB proffsstämpeln i min bok. Det är bättre än något jag har gjort, men det faller kort om du jämför med exempelvis Noir.

Oavsätt så är det knappast exempel på kända rollspel, EB och Null State har väl ett par hundra exemplar ute om jag minns rätt och jag misstänker att de är rätt okända för de flesta rollspelare i Sverige.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Jag säger att EB och NS är mer kända tack vare sina intryck än om de hade varit fulare. Inte att de faktiskt är kända. Det finns en skillnad =)

Förövrigt så kan jag hålla med dig om att EB inte är jättesnyggt. Men det är fortfarande snyggare än många andra svenska indiespel, flera av dem tror jag dessutom är bra mycket okändare.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Jag gissar att det beror på flera faktorer:
* Hur aktiv spelskaparen redan är i communityt.
* Att spelet nämns i rätt forum och på rätt bloggar.
* Att skapandet av spelet sker hyggligt öppet, med en massa förhandstittar, diskussioner om regeltänk etc. Antingen på spelskaparens egen blogg, eller på forum.
* Hur pass "coola" artiklar som skrivs om spelet innan släpp (typ actual play och liknande).
* Att spelet faktiskt är bra och snyggt eller erbjuder något nytt.
* TUR.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Magnus Edlund said:
Jag gissar att det beror på flera faktorer:
* Hur aktiv spelskaparen redan är i communityt.
* Att spelet nämns i rätt forum och på rätt bloggar.
* Att skapandet av spelet sker hyggligt öppet, med en massa förhandstittar, diskussioner om regeltänk etc. Antingen på spelskaparens egen blogg, eller på forum.
* Hur pass "coola" artiklar som skrivs om spelet innan släpp (typ actual play och liknande).
* Att spelet faktiskt är bra och snyggt eller erbjuder något nytt.
* TUR.
Lägg till:
* Skaparen ska ha cred i rätt grupper redan.
 
Top