Nekromanti Vad avgör hur känt ett indie-rollspel blir?

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tony.M.Meijer said:
Så i praktiken så ska man ha get ut ett par tre rollspel redan?
Ja. Det är väl inget konstigt, utan något som gäller för de flesta branscher?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tony.M.Meijer said:
Så i praktiken så ska man ha get ut ett par tre rollspel redan?
Alternativt haft rejält med credd från forum, bloggar eller podcasts.

Möller said:
Ja. Det är väl inget konstigt, utan något som gäller för de flesta branscher?
Jag läste någonstans att Angry Birds var Rovios 57e spel, men det första (och enda) de är kända för.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
wilper said:
Ja, att skapa hype är absolut ett krav nuförtiden för att synas i bruset. Men då är vi tillbaka där vi började, "Vad avgör hur känt hur hypat ett indie-rollspel blir."

Jag tror personligen att det är viktigt att man får några av de gamla drakarnas gillande, det underlättar enormt. Annars är Kickstarter/IndieGoGo ett bra sätt att synas, det lutar åt att jag går den vägen i nästa steg av The Daughters of Verona oavsett om det behövs eller ej, bara för att få den uppmärksamhet och det deltagande från kunderna som jag vill ha.
Hade en föreläsare en gång som som beskrev hur en hype gick till.
Enligt honom så åtminstone i dataspelsbranschen så skapade man en hype genom att direkt i början av produktionen släppa snygga filmer artiklar, bloggar koncept art m.m (gärna saker med möjlighet att bli virala) som pushade på hur snyggt och cool spelet skulle bli. Sen när man byggt upp stora förväntningar så att det snackades mycket om spelet på forum och sociala medier och det började dyka upp fan siters/guilds m.m så la man av.

Man höll helt enkelt käft under den tiden spelet producerades och det enda som släpps PR-mässigt är teaser trailers vid de stora spelmässorna.

Sen när spelet började bli klart så släppte man ny omgång med material, dock i liten mängd, så de spekulationer som pågått hos fans under tystnaden fick nytt bränsle på elden. När sen hypen flammat upp igen då brassade man på med det stora PR-maskineriet och släppte spelet.

Så skapar spelbolagen en hype. Och om du kollar på Diablo 3, Starcraft m.m så verkar det även funka.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Mmm, Men den planen verkar förutsätta att man redan har en fanbase, om man får någon av drakarnas stöd kan man låna deras. :)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Arfert said:
Magnus Edlund said:
Jag gissar att det beror på flera faktorer:
* Hur aktiv spelskaparen redan är i communityt.
* Att spelet nämns i rätt forum och på rätt bloggar.
* Att skapandet av spelet sker hyggligt öppet, med en massa förhandstittar, diskussioner om regeltänk etc. Antingen på spelskaparens egen blogg, eller på forum.
* Hur pass "coola" artiklar som skrivs om spelet innan släpp (typ actual play och liknande).
* Att spelet faktiskt är bra och snyggt eller erbjuder något nytt.
* TUR.
Lägg till:
* Skaparen ska ha cred i rätt grupper redan.
Lägg till:
vilket språk rollspelet är skrivet på.
om det är ett varumärke knutet till spelet (Mouse Guard + Burning Wheels, någon?)

Jag har stött på folk på konvent som följde Matiné via hemsidan (och som kände igen mig via bilder på hemsidan). En hemsida som jag uppdaterade en gång i månaden. Detta från ett spel som är relativt okänt.

/Han som också tror på att ha flera kanaler för att sprida sitt tryckta rollspel - butiker, nätbutiker, nedladdningsbart material etc.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Nässe said:
Det beror på hur bra spelet är.

Kan man hoppas.

I alla fall är många kända indie-spel väldigt bra.
Alltså ingen mer än jag som tror att spelets kvalité kan ha med saken att göra...? :gremsmile:

Vilka skitspel har blivit stora?
 
Top